سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)

ساخت وبلاگ
پروفسور دکتر گونتر کروبرپروفسور دکتر یوهانا شرامبرگردان شین میم شین۱http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13380۲http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13392۳http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13396۴http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13402۵http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13405۶http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13414۷http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13422۸http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13426۹ http://mimhadgarie.blogfa.com/post/13434پایان سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 30 تاريخ : سه شنبه 30 آبان 1402 ساعت: 17:57

شین میم شین باب دومدر احسانحکایت نوزدهمبخش چهارم (دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۷۳)ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم! ۱ کسی را که با دوستی سر خوش استنبینی که چون بار دشمنکش استمعنی تحت اللفظی:کسی که دنبال دوست می گردد، حمال بار دشمنان خویش است.سعدی در این بیت شعر، برای اثبات نظر باطل خویش، از فاکتی واقعی ـ روانی هم سوء استفاده می کند.واقعیت این است که عاشق شوریده، که تمام فکر و ذکرش بازسازی سیمای معشوق در ذهن پریشان خویش است، حوصله پاسخ و اعتنا به متلک های این و آن و حتی به حیف و میل شدن حقوقش ندارد.سعدی برای عوامفریبی، این حالت روانی استثنائی را به مثابه قاعده قلمداد می کند. او درو اقع دیالک تیک استثناء و قاعده را وارونه می کند و به غلط، نقش تعیین کننده را از آن استثناء می داند.ادامه دارد. + نوشته شده در دوشنبه بیست و نهم آبان ۱۴۰۲ ساعت 14:4 توسط سیاوش زهری  |  سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 25 تاريخ : سه شنبه 30 آبان 1402 ساعت: 17:57

جمیله‌سادات علم‌الهدی (زادهٔ ۱۳۴۴) نویسنده، پژوهشگر و مدرس دانشگاه همسر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران جمیله علم‌الهدی گفت: «ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم که در گام دوم انقلاب نیاز به معرفی الگو به جهان داریم. باید از مرحله فعال بودن عبور و در شروع گام دوم انقلاب جهان را رهبری کنیم. ما به عنوان الگو باید رهبری زنان جهان را به دست بگیریم نه اینکه همچنان پیرو بمانیم. برای اینکه رهبری زنان جهان را در دست بگیریم کارهای خیلی زیادی داریم که مهم‌ترین کارها، ایجاد بنیه‌های فکری است. بنیه‌های فکری قوی را باید در دانشجویان، نسل جدید و در مدرسه ایجاد کنیم. کاری که حضرت زینب کردند راهبری اجتماعی بود و ما هم به همین راهبری نیاز داریم.» خود این فرمایشات باید تحلیل شوند تا محتوای سیاسی و طبقاتی شان کشف شود.جنبش فمینیستی ـ امپریالیستی و جتبش هپیلی هپوئیستی جوانان یکی از فرم های رایج برای براندازی و یا تضعیف دول نامطلوب برای امپریالیسم است.از این جنبش تو زرد توخالی در همه کشورهای نامطلوب مثلا در هنگ کنگ، ونزوئلا، بلاروس، روسیه و بهار عربی و غیره استفاده شده و می شود.اجامر جنقوی اسلامیدر صدد ایجاد آلترناتیو فوندامنتالیستی ـ اسلامی تو سیاه بند تنبانی فمینیستی ـ نسل جوانیستی برای آن هستند.تاکنون در مواجهه با جنبش بند تنبانی مهسامجبور به عقب نشینی بوده اند.اکنون پس از بسیج قوا دست به حمله می زنند.بدون آنکه فمینیسم اسلامی محتوایی جز اوتوپی و هارت و پورت توخالی داشته باشد.حضرت زینب اصلا نماینده زنان نبوده است.او پس از شکست قیام حسین به انتقاد از رژیم یزید از موضع اسلامی ـ صوری دست زده است.الگوتراشی از زینببه معنی فضیلت تراشی از ذلت است.جنقوری اسلامی از درون منفجر خواهد شدنه از تاک نشان خواهد سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 27 تاريخ : سه شنبه 30 آبان 1402 ساعت: 17:57

زهره تنکابنی جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه منبع:اخبار روزدرنگی ازمسعود بهبودیهمانطور که ذکرش گذشت: قاعدتاشاه می بایستیارتجاع فئودالی را بیرحمانه درهم کوبد.آتش به دودمان فئودالیسم و روحانیت افکند. ولی چرا چنین نکرد و به همین دلیل سرنگون شد؟ برای پیدا کردن پاسخ به این پرسش و پرسش های بیشمار دیگر در رابطه با سیاست حزب کمونیست چین، انقلاب دموکراتیک افغانستان و لاینحل ماندن اختلاف خلق یهود با خلق فلسطین و خطاها و خریت های امپریالیسم در اقصا نقاط جهانباید بورژوازی را از نو شناخت.بورژوازیدر سیر تاریخی اش دستخوش تغییر سمتگیری سیاسی و فکری و فلسفی و استه تیکی و اتیکی عمیقی شده است:ما با دو نوع بورژوازی در تاریخ سر و کار داریم:الفبورژوازی ضد فئودالی، انقلابی و مترقی آغازین که خاتم الفلاسفه اش، فویرباخ است.ببورژوازی مرتجع متحد با کنیسه و کلیسا و مسجد و اشراف برده دار و فئودال و روحانی واپسینکهخاتم الفلاسفه اشفریدریش نیچهاست.ما از اواخر قرن نوزدهم میلادیبا بورژوازی واپسین سر و کار داریم.بورژوازی واپسین بر خلاف بورژوازی آغازینطرفدار خردستیزی (ایراسیونالیسم)، اخلاق ستیزی (نیهلیسم اخلاقی)، پیشرفت اجتماعی ستیزی، کمونیسم ستیزی (آنتی کمونیسم) است.بورژوازی واپسینمتحد انواع مختلف ارتجاع است:متحد و حامی کنیسه و کلیسا و مسجد و اشراف برده دار و فئودال و روحانی است.بورژوازی واپسینفاقد ظرفیت انقلابی است.یعنیحتی از انجام وظایف تاریخی خودمثلاانقلاب ضد فئودالی، ملت سازی، خردگرایی، مذهب ستیزی و خرافه ستیزی عاجز است.دیله مای شاه درست در همین جا بود.شاهنماینده بورژوازی واپسین بود و نمی توانست به روشنگری علمی و انقلابی و به مبارزه بر ضد اشراف فئودال و روحانی دست بزند.دلیل طبقاتی ناپیگری شاه در سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 54 تاريخ : پنجشنبه 11 آبان 1402 ساعت: 23:59

مارکسیزم و آئین بهائیسایت پژوهشنامه نگارنده: نادر سعیدی درنگی ازمیم حجریمقایسهء آئین بهائی با مکتب مارکسیزم:۱ هر دو جهان‏بینی دارای نکات مشترک و نیز تفاوت‏هایی می‏ باشند که بحث گستردهء آن نیازمند کتابی مستقل است. مؤلفبی کمترین شک و تردید،معنی جهان بینی را نمی داند.در غیر این صورت، نمی گفت که جهان بینی مارکسیستی و جهان بینی بهائیستی همحاوی وجوه مشترک اندوهمحاوی تفاوت هایی اند.قضیه جهان بینی از دو حالت خارج نیست:یا ماتریالیستی است و یا ایدئالیستی.برای کشف جهان بینی مارکسیستی و جهان بینی بهائیستیباید فلسفه آندو را شناخت.جهان بینی مارکسیستی ماتریالیستی است.جهان بینی بهائیستیبیشک ایدئآلیستی است. در روند تحلیل بهائیسم به این مسئله می پردازیم.۲امّا به صورتی فشرده می‌توان گفت که هر دو اندیشه ‏ای هستند مبتنی بر هوشیاری زمانمند و تاریخی مؤلف بیگانه با تعریف مفاهیم است.به همین دلیلخیال می کند که مارکسیسم و بهائیسم، هر دو اندیشه ای اند.اصلا معلوم نیست که من ـ زورش از اندیشه چیست؟مارکسیسم و بهائیسم،به مثابه اندیشه، هر دو بر مبنای هوشیاری زمانمند و تاریخی بنا شده اند.مفهومی به عنوان هوشیاری زمانمند و تاریخی نه وجود دارد و نه معنی.من ـ زور مؤلف احتمالا این است که مارکسیسم و بهائیسم، به توسعه فکری افراد با گذشت زمان باور دارند.کی باور ندارد، تا مارکسیسم و بهائیسم، استثنائی از این میان باشند؟ادامه دارد. + نوشته شده در پنجشنبه یازدهم آبان ۱۴۰۲ ساعت 9:56 توسط سیاوش زهری  |  سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 59 تاريخ : پنجشنبه 11 آبان 1402 ساعت: 23:59

مارکسیزم و آئین بهائیسایت پژوهشنامه نگارنده: نادر سعیدی درنگی ازمیم حجریمقایسهء آئین بهائی با مکتب مارکسیزمادامه۳(یعنی هستی پدیده ‏ای است پویا و متحوّل)مؤلف اکنون مفهوم من درآوردی خود را تعریف می کند: مبتنی بر هوشیاری زمانمند و تاریخ بودن مارکسیسم و بهائیسمیعنیهستیپدیده ای است پویا و متحول.وجه مشترک مارکسیسم و بهائیسم، باور به تحول و پویایی هستی است.بر منکرش لعنت.ولی نه مارکسیسم مبتنی بر این باور استونهبهائیسم.باور داشتن به اصل حرکت در هستی (یعنی هستی پدیده ‏ای است پویا و متحوّل) که به معنی مبتنی بودن بر آن اصل و اندیشه و باور نیست.خود این سؤال که مارکسیسم و بهائیسم، مبتنی بر چیستند، سؤال تأمل انگیزی است.مارکسیسمدر وهله اول نتیجه نفی دیالک تیکی فلسفه کلاسیک بورژوائی آلمان، اقتصاد سیاسی کلاسیک انگلستان و کمونیسم اوتوپیکی فوریه و اون و سن سیمون (منابع سه گانه مارکسیسم) بوده است.منابع فکری و فقهی بهائیسم راباید در روند تحلیل آن پیدا کنیم.ادامه دارد. + نوشته شده در پنجشنبه یازدهم آبان ۱۴۰۲ ساعت 10:1 توسط سیاوش زهری  |  سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 56 تاريخ : پنجشنبه 11 آبان 1402 ساعت: 23:59

پروفسور دکتر گونتر کروبربرگردان شین میم شین۲۲ اگر تئوری کوانتومی تصورات تفهیم تجسمی فیزیک کلاسیک را در عرصه حرکت در هم می کوبد، تئوری نسبیت در رابطه با تصورات مربوط به مکان و زمان به نتایج مشابه می رسد:الف به این نتیجه که سرعت نور به حرکت منبع نور وابستگی ندارد.ب به این نتیجه که همزمانی حوادث تنها در رابطه با سیستم های مختصات معینی صدق می کند.پ به این نتیجه که زمان در سیستم های اینرتی (خنثای) متحرک مختلف به طرق مختلف جریان می یابد.ت به این نتیجه که فواصل مکانی وابسته اند به سرعت سیستم های خنثی.ج به این نتیجه که مکان در پیرامون اجرام بزرگ انحنا پیدا می کند و ساختار میدان قوه جاذبه را تعیین می کند و غیره.۲۳ اینها همه با تصورات تفهیم تجسمی فیزیک نیوتونی راجع به مکان مطلق، زمان مطلق و قوه جاذبه در تضاد قرار داشته اند.۲۴ توسعه تئوری کوانتومی و بعدها تئوری میدان کوانتومی و تئوری نسبیت، جهان ـ تصویر تفهیم تجسمی مبتنی بر علوم طبیعی قرن نوزدهم میلادی را با جهان ـ تصویر عمدتا مبتنی بر تفهیم غیرتجسمی جایگزین می سازد که دیگر به کمک اصطلاحات و مفاهیم تجربه روزمره قابل توضیح نبوده اند.۲۵ از این رو هایزنبرگ و فیزیک دانان دیگر به این نظریه می رسند که تفاوت فیزیک مدرن با فیزیک کلاسیک اصولا در تفهیم غیرتجسمی نهفته است و این نظریه را به درجه یک اصل متدئولوژیکی فیزیک نظری و حتی فراتر از آن به درجه یک اصل معرفتی ـ نظری به طور کلی ارتقا می دهند.۲۶ اصل تفهیم غیرتجسمی در فرم عام خود حاکی از حقایق امور زیر است:الف حاکی از این است که پدیده هائی وجود دارند که اصولا بر مبنای تفهیم تجسمی قابل توضیح نیستند.ب حاکی از این است که دلیل عینی این عدم امکان در طبیعت خاص سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 38 تاريخ : سه شنبه 2 آبان 1402 ساعت: 13:03

شین میم شین باب دومدر احسانحکایت نوزدهم(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»، ص ۷۱ ـ ۷۲)ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!۱ گدانقش فروشنده اجر اخروی داشته استوتوانگرنقش مشتری اجر اخروی.مرد پوشیده چشم این را می داند. او پراگماتیستی تیزهوش است و در واقع گدا را آلت دست و وسیله کلاه گذاشتن بر سر خدا قرار می دهد، تا به ازای طعامی، اجر ده برابر اخروی و چه بسا دنیوی دریافت کند:داد و ستدی بسیار سود آور.دادی ناچیز به ازای ستدی هنگفت.سعدی اکنون گدا را «روشن نهاد» می نامد.اگر روشن نهاد به معنی داشتن بنیاد روشن و نیک باشد، سعدی با این صفت در حق گدا تئوری بنیاد خود را زیر و زبر می کند و گدا را تا درجه نیک بنیادان ارتقاء می دهد.علت روشنی برای این ترقی بنیادی گدا وجود ندارد.سعدی تنها شرط تحول بنیادی را هنرمندی می داند.مثلا سگ اصحاب کهف، همراه نیکان می شود و در نتیجه هنرمند می شود و تحول بنیادی می یابد و زن لوط، برعکس، با بدان می نشیند، در نتیجه بی هنر می شود و تنزل بنیادی می یابد.در هر حال گدای روشن نهاد دست به دعا بر می دارد و برای مرد نابینا بینائی می طلبد:طلب بینائی، همان و بینا شدن کور، همان.سعدی دو باره خدای عجیب و غریبی می تراشد و تحویل خواننده می دهد.خدای رزاقی که حاضر نیست برای گدا نان بخور و نمیر بدهد و او را برای لقمه ای نان در به در می کند، تا کوری مهمانش کند و او معجزه کند و کور را بینا کند.خردمند بی همتای قرون وسطی اکنون به قهقرای فقر فلسفی سقوط می کند و مثل انسانهای عقب مانده بی شعور استدلال می کند و هر خری را به حیرت می اندازد.ادامه دارد. + نوشته شده در دوشنبه یکم آبان ۱۴۰۲ ساعت 11:25 توسط سیاوش زهری  |  سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 34 تاريخ : سه شنبه 2 آبان 1402 ساعت: 13:03

درنگیازیدالله سلطانپور در جنگ جهانی دومطبقه حاکمه ایران تحت سرکردگی رضا شاه نیز همان موضع محمد امین را گرفت.از امپریایلسم انگلیس برید و به امپریالیسم آلمان پیوست.دانشگاه تهران را معماران آلمانی ساخته اند و راه آهن ایران احتمالا به نیت دستیابی فاشیسم المان به نفت باکو کشیده شده بوده است.پس از شکست فاشیسم، رضا شاه هم به روز محمد امین افتاد و تبعید شد.پس از پایان جنگ جهانی دومبازماندگان خلق یهود در اردوگاه های قتل عام فاشیسمجسم بی رمق خود را بخشا با حمایت جنبش صهیونیستی به سرزمین موعود رساندند.امپریالیسم انگلیس اجازه ورود به کشور نداد و آنها را چه بسا به قبرس و غیره منتقل کردوخلق فلسطین با مسلسل به استقبال بازماندگان هلوکاوست رفت.جنبش مسلحانه خلق یهود بالاخره بر امپریالیسم انگلیس غالب آمدو در سال ۱۹۴۸ سرزمین موعود میان خلق یهود و فلسطین تقسیم شدودولت اسرائیل تأسیس یافت و به رسمیت شناخته شد.اعراب و خلق فلسطیننهتقسیم سرزمین موعود را به رسمیت شناختند و نه دولت اسرائیلرا.ضمنادول همسایه و واحدهای داوطلب چریکی به نیت ریختن خلق یهود به دریا به حمله نظامی بر دولت جوان خلق یهود اقدام کردندکه از ماه مه سال ۱۹۴۸ تا ماه ژوئیه طول کشیدودولت خلق یهود بر کشورهای مهاجم پیروز شد.در سال ۱۹۶۷دول همسایه در جشن ملی اسرائیل (یانکیپور) به حمله غافلگیرانه ای دست زدند و شکست خوردند که به جنگ ۶ روزه معروف است.اسرائیلصحرای سینا، کرانه باختری رود اردن، نوار غزه، بلندی‌های جولان (بلندی‌های گولان) و شهر قنیطره را به اشغال درآورد و بر تمام اورشلیم مسلط گردید. در پایان، اراضی تحت ادارهٔ اسرائیل به بیش از ۳ برابر افزایش پیدا کرد.با این جنگ حدود ۱ میلیون نفر دیگر از اعراب‌ سرزمین‌های اشغال‌شده توسط اسرائیل سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول)...
ما را در سایت سیری در شعر «ناگه غروب کدامین ستاره؟» از مهدی اخوان ثالث (بخش اول) دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : mimhadgarie بازدید : 36 تاريخ : سه شنبه 2 آبان 1402 ساعت: 13:03